Szkic literacki
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(15)
Forma i typ
Książki
(14)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(5)
Poezja
(2)
Audiobooki
(1)
Dostępność
dostępne
(19)
nieokreślona
(2)
Placówka
Wypożyczalnia dla dorosłych
(13)
Czytelnia dla dorosłych
(2)
Filia nr 1
(2)
Filia nr 2
(2)
Filia nr 3
(1)
Autor
Bieńczyk Marek (1956- )
(2)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(2)
Petryńska Magdalena (1940- )
(2)
Stasiuk Andrzej (1960- )
(2)
Čolović Ivan (1938- )
(2)
Bukowski Charles (1920-1994)
(1)
Błońska Teresa (1930-2002)
(1)
Błoński Jan (1931-2009)
(1)
Calonne David Stephen (1953- )
(1)
Gide André (1869-1951)
(1)
Kenko Yoshida (1283-1350)
(1)
Kiss Jacek
(1)
Leiris Michel (1901-1990)
(1)
Leiris Michel (1901-1990). Literatura a tauromachia
(1)
Leśniewska Maria (1916-1990)
(1)
Lipszyc Henryk (1941- )
(1)
Mauriac François (1885-1970)
(1)
Nałęcz Jadwiga
(1)
Pomian Krzysztof (1934- )
(1)
Sudół Robert
(1)
Tomkowski Jan (1954- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(6)
2000 - 2009
(3)
1990 - 1999
(2)
1980 - 1989
(1)
1970 - 1979
(1)
1950 - 1959
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(8)
1901-2000
(6)
1301-1400
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(15)
Język
polski
(15)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(8)
Literatura francuska
(3)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura japońska
(1)
Temat
Akademicki Związek Sportowy
(2)
Bieńczyk, Marek (1956- )
(2)
Gwardia Warszawa
(2)
Korty tenisowe
(2)
Kultura
(2)
Legia Warszawa
(2)
Nacjonalizm
(2)
Pluralizm społeczny
(2)
Postkomunizm
(2)
Stadion Dziesięciolecia (Warszawa)
(2)
Ulica Skaryszewska (Warszawa)
(2)
Duchowość buddyjska
(1)
Giedroyc, Jerzy (1906-2000)
(1)
Instytut Literacki (Paryż)
(1)
Leiris, Michel (1901-1990)
(1)
Miłosz, Czesław (1911-2004)
(1)
Obyczaje i zwyczaje
(1)
Polacy za granicą
(1)
Yoshida, Kenko (1282?-1350)
(1)
Temat: dzieło
Kultura (czasopismo ; Paryż)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(8)
1989-2000
(3)
2001-
(3)
1945-1989
(2)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Europa Środkowo-Wschodnia
(2)
Kraje bałkańskie
(2)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Japonia
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Gatunek
Powieść
(32109)
Wiersze
(6418)
Powieść obyczajowa
(6260)
Opowiadania i nowele
(5993)
Kryminał
(2507)
Szkic literacki
(-)
Pamiętniki i wspomnienia
(1859)
Thriller
(1447)
Powieść amerykańska
(1293)
Biografia
(1085)
Powieść angielska
(1083)
Bajki i baśnie
(1071)
Romans
(1042)
Biografie
(976)
Reportaż
(950)
Powieść historyczna
(941)
Opracowanie
(898)
Opowiadanie dziecięce polskie
(885)
Fantastyka
(866)
Literatura polska
(844)
Powieść przygodowa
(786)
Pamiętniki polskie
(763)
Publikacja bogato ilustrowana
(759)
Wydawnictwa popularne
(758)
Powieść obyczajowa polska
(723)
Fantasy
(701)
Antologia
(551)
Powieść obyczajowa amerykańska
(537)
Sensacja
(533)
Wydawnictwa dla dzieci
(517)
Literatura dziecięca polska
(487)
Publicystyka polska
(464)
Saga rodzinna
(428)
Powieść polska
(425)
Powieść młodzieżowa amerykańska
(406)
Książki dla małych dzieci
(404)
Powieść młodzieżowa polska
(387)
Poezja polska
(365)
Poezja dziecięca polska
(362)
Poradnik
(342)
Gazety polskie
(340)
Powieść psychologiczna
(325)
Książka obrazkowa
(322)
Fraszki
(321)
Komiks
(300)
Powieść dziecięca polska
(299)
Wywiady
(293)
Poradniki
(273)
Powieść niemiecka
(255)
Powieść biograficzna
(253)
Powieść szwedzka
(248)
Publicystyka
(246)
Esej
(242)
Opowiadanie polskie
(227)
Broszura
(225)
Komiksy
(222)
Powieść młodzieżowa angielska
(221)
Powieść obyczajowa angielska
(215)
Powieść francuska
(213)
Publikacje dla dzieci
(211)
Książka mówiona
(208)
Opowiadanie dziecięce amerykańskie
(207)
Antologie
(200)
Przypowieść
(200)
Literatura podróżnicza polska
(196)
Powieść kryminalna polska
(194)
Science fiction
(191)
Wywiad dziennikarski
(183)
Pieśń
(181)
Opowiadania i nowele przygodowe
(174)
Podręczniki akademickie
(166)
Materiały pomocnicze
(165)
Powieść dziecięca angielska
(164)
Powieść romans
(157)
Romans historyczny
(154)
Literatura młodzieżowa polska
(153)
Powieść sensacyjna amerykańska
(149)
Powieść fantastyczna amerykańska
(148)
Opowiadanie dziecięce francuskie
(147)
Literatura
(146)
Powieść kryminalna amerykańska
(145)
Powieść erotyczna
(142)
Książka obrazkowa (picturebook)
(139)
Powieść norweska
(136)
Powieść hiszpańska
(135)
Felieton
(134)
Powieść rosyjska
(134)
Relacja z podróży
(134)
Horror
(132)
Literatura dziecięca amerykańska
(132)
Podręczniki
(131)
Przewodniki turystyczne
(121)
Pamiętniki amerykańskie
(118)
Książki dla najmłodszych
(116)
Powieść kanadyjska
(116)
Przepisy kulinarne
(116)
Dramat polski
(115)
Książka zabawka
(115)
Literatura dziecięca angielska
(112)
Czasopisma regionalne i lokalne polskie
(109)
Powieść kryminalna szwedzka
(107)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
15 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Książka twarzy / Marek Bieńczyk. - Warszawa : Świat Książki, 2011. - 448 stron ; 21 cm.
Publ. klubu Świat Książki nr 8185.
Nie mam swojego profilu na żadnym portalu społecznościowym, ale jest to mój Face-book, książka twarzy - pisze autor. Wśród bohaterów są m.in.: pisarze (Hemingway, Coetzee, Malaparte, Chateaubriand), tenisiści (Fibak, Borg, Agassi), czy słynni aktorzy (Humphrey Bogart). Bieńczyk sypie anegdotami, opowiada o wiosłowaniu na Łotwie i wampirach melancholicznych, o języku zakochanych, stadzie malowanych tramwajów i mnóstwie innych rzeczy, które coś dla niego znaczą.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-4 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka twarzy / Marek Bieńczyk. - Wydanie 2. - Warszawa : Świat Książki, 2012. - 448 s., [8] s. tabl. (w tym kolor.) ; 21 cm.
Nie mam swojego profilu na żadnym portalu społecznościowym, ale jest to mój Face-book, książka twarzy - pisze autor. Wśród bohaterów są m.in.: pisarze (Hemingway, Coetzee, Malaparte, Chateaubriand), tenisiści (Fibak, Borg, Agassi), czy słynni aktorzy (Humphrey Bogart). Bieńczyk sypie anegdotami, opowiada o wiosłowaniu na Łotwie i wampirach melancholicznych, o języku zakochanych, stadzie malowanych tramwajów i mnóstwie innych rzeczy, które coś dla niego znaczą.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-4 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 280-282.
Na tom "Fragmenty winem poplamionego notatnika" Charlesa Bukowskiego składają się utwory prozatorskie, które od ukazania się w podziemnych gazetkach, periodykach literackich, a nawet pismach pornograficznych nigdy potem nie zostały wydane drukiem. Wśród umieszczonych w tomie tekstów na uwagę zasługują pierwsze i ostatnie opublikowane opowiadania pisarza, pierwsze i ostatnie eseje oraz przymiarki do - znanych z polskiego przekładu - "Zapisków starego świntucha". Oprócz tego znajdziemy tu bardzo osobiste rozważania autora na ulubione tematy, rozmyślania o takich tuzach literatury, jak Ezra Pound i Ernest Hemingway, jak również minitraktaty estetyczne. Spod pozornie niedbałego stylu wyziera charakterystyczna dla Bukowskiego i jedyna w swoim rodzaju mieszanka chropawego liryzmu, autentyczności i poczucia humoru.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Sulina)
Eseje łączy teza, że Bałkany nie są obszarem pozbawionym kultury, jak się je stereotypowo przedstawia, lecz wręcz przeciwnie - na Bałkanach kulturę się przecenia, panuje tam terror kultury nad polityką. Mowa oczywiście o nacjonalistycznej koncepcji kultury, o tym, jak agresywny nacjonalizm posługuje się kulturą, jak się do niej odwołuje, żeby usprawiedliwić i ukryć politykę narodowego egoizmu, dominacji i nietolerancji, żeby narzucić swoją, "lepszą" kulturę innym, nawet sięgając po broń. W kolejnych esejach Čolović opisuje, jak funkcjonuje ten mechanizm w krajach powstałych na terenie byłej Jugosławii i szerzej, na Bałkanach. Śledzi go w odwoływaniu się do symboli, bohaterów i świętości narodowych, w literaturze, przede wszystkim poezji, w stosunku do odradzającej się muzyki korzeni, a także w muzyce rozrywkowej, w mitach narodowych, w symbolach, w micie o duchowym terytorium narodu, znacznie szerszym niż obszar, jaki ten naród zajmuje realnie, i pojawiającym się już także w internecie. Pisze o tym, co w nowych krajach podobne i wspólne. Diagnozy Čolovicia przedstawione w tej książce oparte są na wydarzeniach współczesnych, na tekstach prasowych, wystąpieniach publicznych i dzięki temu mocnemu zaczepieniu w rzeczywistości są niezwykle przekonujące i - niestety - dotyczą nie tylko Bałkanów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 31 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Sulina)
Eseje łączy teza, że Bałkany nie są obszarem pozbawionym kultury, jak się je stereotypowo przedstawia, lecz wręcz przeciwnie - na Bałkanach kulturę się przecenia, panuje tam terror kultury nad polityką. Mowa oczywiście o nacjonalistycznej koncepcji kultury, o tym, jak agresywny nacjonalizm posługuje się kulturą, jak się do niej odwołuje, żeby usprawiedliwić i ukryć politykę narodowego egoizmu, dominacji i nietolerancji, żeby narzucić swoją, "lepszą" kulturę innym, nawet sięgając po broń. W kolejnych esejach Čolović opisuje, jak funkcjonuje ten mechanizm w krajach powstałych na terenie byłej Jugosławii i szerzej, na Bałkanach. Śledzi go w odwoływaniu się do symboli, bohaterów i świętości narodowych, w literaturze, przede wszystkim poezji, w stosunku do odradzającej się muzyki korzeni, a także w muzyce rozrywkowej, w mitach narodowych, w symbolach, w micie o duchowym terytorium narodu, znacznie szerszym niż obszar, jaki ten naród zajmuje realnie, i pojawiającym się już także w internecie. Pisze o tym, co w nowych krajach podobne i wspólne. Diagnozy Čolovicia przedstawione w tej książce oparte są na wydarzeniach współczesnych, na tekstach prasowych, wystąpieniach publicznych i dzięki temu mocnemu zaczepieniu w rzeczywistości są niezwykle przekonujące i - niestety - dotyczą nie tylko Bałkanów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 31 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pokarmy ziemskie / André Gide ; przełożyła [z fr.] Maria Leśniewska. - [Wyd.3]. - Kraków : Wydaw. Literackie, 1981 (Krak : DNar 1). - 141, [3] strony ; 17 cm.
Tytuł oryginału : "Les nourritures terrestres" 1927.
"Przedziwne losy miała ta książka. Wydana w roku 1897, zyskała szeroki rozgłos dopiero w ćwierć wieku później. W momencie powstania była zbyt nowatorska formalnie (ani to proza, ani wiersze - utwór pokrewny Zaratustrze),a gorsząca swą treścią. Później "Pokarmy..." i porywały, i budziły sprzeciw. Miały zawziętych wrogów i zapamiętałych wielbicieli. Głosiły hedonizm, zerwanie z konwenansami, porzucenie oficjalnej religii na rzecz panteizmu - kultu przyrody i ciała. (...) Żadna książka francuska z tego okresu nie zyskała tak burzliwej sławy jak "Pokarmy", żadna nie była tak wielbiona - i tak atakowana. Po I wojnie światowej stała się ewangelią młodego pokolenia. (...)" - Maria Leśniewska
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-4 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Klasyka japońskiej literatury konfesyjnej. Autor, żyjący na przełomie XIII i XIV wieku poeta, twórca wierszy z gatunku tanka, w młodym wieku wstąpił na służbę na cesarskim dworze, by po kilku latach zostać buddyjskim mnichem. Zamieszkał w odosobnieniu i do końca żył w samotności, zapisując swoje myśli, obserwacje, wspomnienia. Zawarł w nich całe bogactwo spostrzeżeń – od opisu rozmaitych zwyczajów czy uprawianych w ówczesnej Japonii form artystycznych po ponadczasowe uwagi dotyczące ludzkiej natury, przyrody czy przemijania. Co ciekawe, jego zapiski cechuje nie tylko wielka uroda języka, ale też niemałe poczucie humoru. W lekturę zbioru wprowadza tekst tłumacza, Henryka Lipszyca. "Pozbawione owej melancholijnej urody byłoby nasze życie, gdybyśmy mieli nigdy nie zniknąć tak, jak znika rosa na równinie Adashino, albo nie ulecieć, jak ulatują dymy znad szczytu Toribeyamy, tylko trzymali się bez końca tego żywota. Cały czar życia w tym właśnie, że jest nietrwałe. Zaoszczędzilibyśmy sobie wiele kłopotu, gdybyśmy zeszli z tego świata najpóźniej przed czterdziestką. Gdy przekroczymy ten wiek, zapragniemy, niepomni swej szpetnej postaci, spotykać się z ludźmi, zechcemy u kresu naszych dni hołubić wnuczęta i prosić los o długie życie, aby upewnić się, jak się urządziły. Pogłębi się nasze przywiązanie do spraw doczesnych, aż w końcu – najżałośniejsze, co może się stać – utracimy stopniowo zdolność odczuwania urody świata".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-4 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Współczesna Proza Światowa)
Tytuł oryginału : L'âge d'homme : précédé de De la littérature considérée comme une tauromachie.
Może ta książka drażnić. Zbuntowany mieszczuch, anarchiczny intelektualista roztacza jak paw wachlarz swoich wierzeń, urojeń, gustów, przeświadczeń na poły religijnych. Jest cyniczny i naiwny, przenikliwy i sentymentalny, trzeźwy do szpiku kości i rozmarzony jak siedemnastolatek; umie liczyć grosze i marzy o rewolucji; zajmuje się tylko sobą i oświadcza poważnie, że przygotowuje wyzwolenie wszystkich; swoje natręctwa seksualne obnosi niczym czerwony sztandar, mistyczne zaś nostalgie maskuje poetyckimi marzeniami; uwielbia to, co czyste, dziecinne, pierwotne, a więc Afrykę, burdel, linoskoków: po namyśle dodaje także Racine’a. Upaja się i bawi mitologiami, które bada i rozkłada jak szyfr… Jeśli chcecie poznać paryskiego intellectuel de gauche od środka, nie nadętych „mandarynów”, czytajcie Wiek męski… bo złapany tam został in statu nascendi i na poziomie najszczerzej intymnym. Książkę wydano dzięki dofinansowaniu Wydziału Kultury Ambasady Francji w Polsce w ramach Programu Wsparcia Wydawniczego BOY-ŻELEŃSKI.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Piesek przydrożny / Czesław Miłosz. - Wyd. 1., dodr. - Kraków : Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 1998. - 317, [2] strony ; 22 cm.
Na książce wyłącznie błędny ISBN.
Piesek przydrożny - uhonorowana Nagrodą Nike jedna z najbardziej osobistych i intrygujących książek Czesława Miłosza - to najlepszy przykład widocznego w całej twórczości noblisty poszukiwania formy bardziej pojemnej. Na hybrydalny gatunkowo, ale precyzyjnie skomponowany tom składają się „klasyczne” wiersze liryczne, aforyzmy, medytacje, wspomnienia, obrazki, krótkie traktaty teologiczne, zapisy epifanii i iluminacji, wreszcie - wyodrębnione w osobny dział epickie Tematy do odstąpienia (autor wyznał, że za butelkę dobrego alkoholu skłonny byłby odstąpić te zalążkowe fabuły komuś, kto rozwinąłby je do rozmiarów powieści czy większych opowiadań). To zaskakująco szczery raptularz poety i myśliciela mającego odwagę w dobie nihilizmu i awangardowej błazenady podejmować tematy poważne, pisać o przemijaniu, samotności, cierpieniach milionów niewinnych. Ale także pytać o wartości i prawdę, powinności sztuki i artysty, dylematy wiary i niewiary, uzmysławiać konieczność poszukiwania transcendencji i rozmyślania o rzeczach ostatecznych. Piesek przydrożny jest pełen ciepła i współczucia, miłości do ludzi i zrozumienia dla ich słabości. Miłosz pragnie, by jego twórczość była zrozumiała i „użyteczna”, podejmuje tematy poważne w sposób przystępny i dowcipny, przenikliwy i pełen dystansu, przekorny i wzruszający. Stary poeta jest przy tym zaskakująco nowoczesny, świadomie - w dobie wideoklipu, skrótu i pośpiechu - komponując książkę, którą można otworzyć w dowolnym miejscu, przeczytać kilka stron i poczuć się lepiej - a być może też inaczej spojrzeć na świat i samego siebie.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1-1 (1 egz.)
Filia nr 2
Brak informacji o dostępności: sygn. 821.162.1-1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Piesek przydrożny / Czesław Miłosz. - Kraków : "Znak", 1997 (Krak. : "Colonel"). - 317, [2] strony ; 22 cm.
Piesek przydrożny - uhonorowana Nagrodą Nike jedna z najbardziej osobistych i intrygujących książek Czesława Miłosza - to najlepszy przykład widocznego w całej twórczości noblisty poszukiwania formy bardziej pojemnej. Na hybrydalny gatunkowo, ale precyzyjnie skomponowany tom składają się „klasyczne” wiersze liryczne, aforyzmy, medytacje, wspomnienia, obrazki, krótkie traktaty teologiczne, zapisy epifanii i iluminacji, wreszcie - wyodrębnione w osobny dział epickie Tematy do odstąpienia (autor wyznał, że za butelkę dobrego alkoholu skłonny byłby odstąpić te zalążkowe fabuły komuś, kto rozwinąłby je do rozmiarów powieści czy większych opowiadań). To zaskakująco szczery raptularz poety i myśliciela mającego odwagę w dobie nihilizmu i awangardowej błazenady podejmować tematy poważne, pisać o przemijaniu, samotności, cierpieniach milionów niewinnych. Ale także pytać o wartości i prawdę, powinności sztuki i artysty, dylematy wiary i niewiary, uzmysławiać konieczność poszukiwania transcendencji i rozmyślania o rzeczach ostatecznych. Piesek przydrożny jest pełen ciepła i współczucia, miłości do ludzi i zrozumienia dla ich słabości. Miłosz pragnie, by jego twórczość była zrozumiała i „użyteczna”, podejmuje tematy poważne w sposób przystępny i dowcipny, przenikliwy i pełen dystansu, przekorny i wzruszający. Stary poeta jest przy tym zaskakująco nowoczesny, świadomie - w dobie wideoklipu, skrótu i pośpiechu - komponując książkę, którą można otworzyć w dowolnym miejscu, przeczytać kilka stron i poczuć się lepiej - a być może też inaczej spojrzeć na świat i samego siebie.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1-1 (3 egz.)
Filia nr 1
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1-1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821(091) (2 egz.)
Audiobook
CD
W koszyku
Jadąc do Babadag / Andrzej Stasiuk ; [czyta Jacek Kiss]. - Wołowiec : Wydawnictwo Czarne, [2012?]. - 1 płyta CD (11 godz 32 min) : digital, stereo. ; 12 cm.
Nagranie w formacie mp3
Czyta Jacek Kiss. "Jadąc do Babadag to książka o podróży przez zapomnianą Europę. Polska, Słowacja, Węgry, Rumunia, Słowenia, Albania, Mołdawia - przez te kraje podróżuje autor. Samochodem, autostopem, pociągiem. Ale jednocześnie jest to podróż w głąb świadomości mieszkańca tej części Europy, która zawsze była uważana za gorszą, zapóźnioną, prymitywną i zacofaną. Jednak autor ogląda te kraje w sposób pozbawiony kompleksów. Czasami ma się nawet wrażenie, że to jedyne kraje na ziemi, co pozwala uniknąć nudnych i jałowych porównań z Zachodem bądź Wschodem". To książka przygodowa i podróżnicza. Nie tylko w sensie geograficznym, ale także - a może przede wszystkim - duchowym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-4 P (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jadąc do Babadag / Andrzej Stasiuk. - Wołowiec : "Czarne", 2004. - 321, [2] strony : 1 fot. ; 21 cm.
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
Jadąc do Babadag to książka o podróży przez zapomnianą Europę, tę, która zawsze była uważana za gorszą i zacofaną. Andrzej Stasiuk jedzie samochodem, autostopem, pociągiem. A za oknami - Polska, Słowacja, Węgry, Rumunia, Słowenia, Albania, Mołdawia. Jego opowieść to historia przygodowa i podróżnicza. Ale nie tylko w sensie geograficznym, także – a może przede wszystkim – intelektualnym i duchowym. To wyprawa w głąb świadomości mieszkańca tej części Europy, która – gdy popatrzeć na nią uważnie i bez kompleksów – fascynuje i wymyka się jałowym porównaniom z Zachodem i Wschodem. Nagroda Literacka NIKE 2005
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 5 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 91 (7 egz.)
Filia nr 1
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 91 (1 egz.)
Filia nr 2
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 91 (1 egz.)
Filia nr 3
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 91 (1 egz.)
Filia nr 4
Brak informacji o dostępności: sygn. 91 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Narodowa, Seria 1 ; 329)
Bibliografia na stronach [CVII]-CX. Indeks.
Uprawiany co najmniej od czasów Montaigne'a, esej stał się w XX wieku jednym z najważniejszych gatunków literackich, równie istotnym jak wiersz liryczny, poemat czy powieść. Sięgali po niego także najwybitniejsi pisarze polscy: Witold Gombrowicz, Zbigniew Herbert, Czesław Miłosz, Jerzy Stempowski. Grunt pod ich dokonania przygotowali twórcy wcześniejszego stulecia, m.in. Aleksander Świętochowski, Wiktor Gomulicki, Zenon Przesmycki (Miriam). Oczywiście korzenie eseju w polszczyźnie sięgają głębiej. Jak głęboko? To zależy od przyjętej definicji gatunku. Antologia w opracowaniu Jana Tomkowskiego przedstawia historię polskiej eseistyki od późnego romantyzmu po współczesność. Wyborowi tekstów czterdziestu wybitnych polskich autorów, począwszy od Cypriana Kamila Norwida, a skończywszy na Jarosławie Marku Rymkiewiczu, towarzyszą obszerne biogramy oraz skrupulatne komentarze. Zgodnie z intencją Tomkowskiego esej jest tu postrzegany jako dzieło literackie, a nie forma publicystyki. „Temat eseju bywa niepozorny, wręcz błahy i wcale nie przesądza o wartości tekstu. Wydaje się z góry przesądzone, że eseista może mówić o wszystkim – o powozach jak Montaigne, o cnocie jak Bacon, o paleniu opium albo o zbrodni jak Quincey, o sztuce czytania jak Hazlitt. Co ważniejsze, eseista lubi bawić się odchodzeniem od tematu i gubieniem go, a swój wywód prowadzi niespiesznie, gromadząc po drodze całą kolekcję narracyjnych drobiazgów”. ze „Wstępu” Jana Tomkowskiego „Oto źródła i wzory eseju: listy, glosy i wreszcie spostrzeżenia życiowe. Cytaty, sentencje, wyimki z pisarzy, dobrze zmieszane z własną osobowością. Bez niej, bez wyraziście zakrojonej indywidualności czytającego, bez jego replik nie ma eseju. Bez replik tworzy się z cytat i cudzych fragmentów ogród, ale dopiero kiedy przezeń przewieje wicher ducha, rodzi się esej”. Z eseju Tadeusza Brezy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821(091) P (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej