145324
Książka
W koszyku
Okres powojennej recesji gospodarczej na świecie sprawił, że zmalało zainteresowanie dużymi i luksusowymi jachtami, budowanymi zazwyczaj z drogich gatunków drewna. W latach 50. zaczęto sięgać po inne materiały konstrukcyjne jak sklejka wodoodporna i laminat epoksydowo-szkalany. Przykładem bardzo udanych konstrukcji ze sklejki są np. Thunderbird, czyteż dobrze znany Rambler. Sklejkę wykorzystywano także do budowy dużychjachtów oceanicznych np. Pen Duick. W następnych latach laminaty stopniowo zaczynały dominować w szkutnictwie, z pewnym opóźnieniem dotarły także do Polski. Pojawienie się w tamtych czasach łódek z laminatu wywoływało prawdziwe zainteresowanie i sensację. Budowa jachtu z laminatu była jednak przedsięwzięciem, na które mogły porwać się tylko stocznie lub duże kluby żeglarskie. Wielu miłośników białych żagli zadawało sobie wówczas pytanie - w jaki sposób zdobyć własną jednostkę ? Na przeciw tym marzeniom wystąpiła w 1970 r. redakcja "Żagli", ogłaszając konkurs "Jacht moich marzeń". Celem konkursu było opracowanie planów łódki, która mogła być wykonana w warunkach amatorskich i nadawałaby się do żeglugi zarówno na śródlądziu jak i wodach morskich. Ten konkurs, głosami czytelników, wygrał Zbigniew Milewski, ze swoim projektem małego jachtu sklejkowego o nazwie Miś. Nazwa klasy została wybrana dla uczczenia inż. Michała Issajewicza (pseudonim Miś), jednego z wykonawców zamachu na Franza Kutscherę dowódcę SS i policji w Warszawie w okresie niemieckiej okupacji (w dniu 1 II 1944 r.). Na desce projektowej Z. Milewskiego powstały także inne jachty, których nazwy są pseudonimami bohaterów z pokolenia Kolumbów, np. Zośka i Rudy. Prototyp łódki Miś powstał w 1971 r. w Szczecinie, w trakcie budowy dokończono także dokumentację (30 lipca 1971 r.). Numerowane plany łódki były początkowo rozprowadzane przez konstruktora, a następnie w 1976 r. opublikowane, przez Wydawnictwo Morskie, w formie książkowej. Ukazały się dwa wydania książki "Budowa popularnego jachtu żaglowego typu Miś" w nakładzie po 15 tys. egzemplarzy, w twardej oprawie. Decyzja o upowszechnieniu planów była prawdziwie szlachetnym gestem konstruktora, który przekazał owoc swojej pracy środowisku żeglarskiemu nie pobierając za to żadnych tantiemów. Dostępność świetnie opracowanych planów ze szczegółowym opisem technologii budowy, sprawiły że łódki typu Miś zaczęto budować na dużą skalę w warunkach amatorskich. Nowe technologie budowy jachtów wyparły jednak szybko drewniane konstrukcje, a wraz z eksplozją produkcji łódek laminatowych - Miś odszedł w niepamięć. Niniejszy tekst jest skróconą wersją dokumentacji opublikowanej w formie książkowej. Udostępniamy go armatorom Misia, w celu zachowania (np. przy remoncie) oryginalnych rozwiązań zaproponowanych przez Z. Milewskiego. Pełną dokumentację razem z rysunkami technicznymi i opisem technologii budowy można uzyskać od konstruktora, którego reprezentuje: Adam Berbeka (ul. Leszczyńskich 1H/4, 80-464 Gdańsk). Zakup oryginalnej dokumentacji ułatwia budowę i umożliwia także uzyskanie dodatkowych wskazówek od konstruktora. Książka zawiera plany budowy.
Status dostępności:
Czytelnia dla dzieci
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej